Azi discutam putin despre suplimentele cu omega 3, va spun importanta lor, la ce ajuta si in final, va invat cum sa le alegeti pe cele mai bune.

Vom incepe cu o scurta, simpla si rapida definitie, cat sa intelegeti toti si sa nu va sperii de la inceput. Omega 3 face parte din categoria lipidelor, daca e sa vorbim strict din punct de vedere al macronutrientilor. Aceaste grasimi nu sunt produse de organism in mod natural, insa sunt necesare bunei functionari a creierului, dezvoltarea si cresterea normala a organismului, ajutand corpul sa produca celule si asigurand buna functionare a sistemului nervos.

Omega 3 este alcatuita din acizi grasi, cei mai importanti fiind DHA si EPA, acestia sunt preponderenti in omega 3 ce vine din surse animale, cum ar fii pestele, ori fructele de mare. Pe de alta parte, omega 3 ce vine din plante(cum ar fii in, cânepă și chia ) e bogat in ALA. E bine sa tinem minte asta, caci ne vom lega de acest aspect in randurile urmatoare.

Numeroase studii au aratat ca o concentratie mica de DHA si EPA in alimentatie duce, pe termen lung, la cresterea riscului de a muri din cauze ale declinului cognitiv accelerat. Totusi, tot studiile au aratat ca suplimentarea pe termen scurt cu omega 3 nu ajuta foarte mult, astfel ca pentru sanatatea noastra, e bine sa gasim o cale pentru termen lung, fie ea prin suplimentare, ori prin alimentatie.

Eu unul v-as recomanda un supliment cu omega 3,pe care sa il luati zilnic pentru restul vietii, pentru ca in zilele noastre, principala sursa a omega 3 in alimentatie este pestele, iar acesta este bogat in metale grele, cum ar fii mercurul, un trist rezultat al mediului in care traim.

O dieta bogata in Omega 3 duce la scaderea riscului afectiunilor cardiovasculare,in timp ce iti mentine creierul, ochii si articulatiile sanatoase. Omega 3 ajuta la prevenirea acestor afectiuni, dar unele studii au aratat ca ar putea avea chiar un rol in regresul bolilor avand ca punct de pornire deteriorarea vaselor de sange.

DHA este necesar in prevenirea cancerului, a bolilor de inima, reducand de asemenea colesterolul rău LDL, crescându-l pe cel bun, HDL, si a multor probleme mentale, caci creierul nostru este “dependent” de DHA, nivelele mici ale acestui acid gras ducand la depresie, schizofrenie si Alzheimer, multe studii aratand ca acesta este si principalul motiv al pierderilor de memorie.

De altfel, DHA este singura forma de OMEGA 3 folosita ca atare de corp, el transformand ALA in EPA, iar apoi EPA in DHA.

Cu toate ca organismul se poate descurca cu omega 3 din surse vegetale, bogat in ALA, e bine sa ne bazam pe cel venit din surse animale. De ce ?  Pentru ca conversia ALA in organism este grav afectata de inhibarea unei enzime, numita delta 6 desaturase necesara creari lantului mai lung EPA – DHA din ALA. Un nivel crescut de insulina afecteaza destul de mult aceasta enzima, deci ar trebui sa includem surse de omega 3 din animale, cum ar fii uleiul de peste, de cod ori krill.

Deci cand cumparam un supliment Omega 3, e foarte important sa ne uitam la sursa sa, cantitatea de DHA si EPA ce o contine, si in final, daca este triglicerid sau etil ester.

Deja am discutat despre sursa de provenienta si despre cantitatea de EPA si DHA si de ce e nevoie sa va uitati dupa suplimente bogate in DHA si EPA, nu ALA, asa ca in continuare, discutam un subiect strain pentru multi, si anume triglicerid vs etil ester.

Triglicerida este forma moleculara naturala care formeaza toate grasimile in animale si plante, astfel, grasimile omega 3 sunt aproape in totalitate trigliceride. Pe de alta parte, etil esterii sunt formati prin alaturarea acizilor grasi unei molecule de etanol . Acestia sunt rar intalniti in natura, fiind obtinuti printr-o sinteza chimica.

Procedeul chimic prin care se DHA si EPA in forma de etil esteri se numeste trans esterificare. Prin acest proces se indeparteaza coloana vertebrala a trigliceridei, atasandu-se o molecula de etanol. Astfel, in urma acestui procedeu, concentratia de EPA si DHA este mult mai mare ca cea gasita in peste. Problema e ca trecerea la loc in forma triglicerida este foarte scumpa, asa ca multe companii decid sa il vanda in forma de etil ester.

“Pai bine, dar pana la urma, de ce sa aleg un produs in forma de triglicerid?”. Aceasta este intrebarea pe care ti-o pui probabil in acest moment… si am de gand sa iti raspund la ea in urmatoarele randuri.

Suplimentele Omega 3 in forma de triglicerida sunt absorbite mult mai bine de corpul uman fata de cele in forma de etil ester, mult mai bine absorbite. Astfel, vei avea nevoie de o cantitate tripla de omega 3 in forma de etil ester pentru a fii absorbit la fel ca un supliment in forma triglicerida. In final, cu toate ca un produs in forma triglicerida este mai scump, isi va merita banii, caci va fii absorbit in totalitate.

Oricum, pe multe produse nici macar nu scrie in ce forma este. In cazul in care vreti, puteti face un test foarte simplu acasa. Daca puneti o cantitate mica, de 20-30 ml intr-un pahar din polistiren dintr-un ulei de peste in forma de etil ester, in maximum 10 minute, paharul vostru ar trebui sa fie dizolvat, fata de cazul in care puneti ulei de peste in forma triglicerida si nu se intampla nimic.

 

Ne poti sustine achizitionand un produs de pe site-ul nostru.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here